Optimalisatie in uw administratie
U verleent zorg aan de patiënt, ik verleen zorg aan uw administratie. Vertel mij waar u tegenaan loopt en ik ga samen met u op zoek naar de best passende oplossing. Er valt vaak al veel winst te behalen met een geoptimaliseerde patiënten administratie. Samen vormen we een team, waarin we beiden doen waar we goed in zijn.
Kennis van boekhoudpakketten
Het is voor u een zorg minder wanneer u geen omkijken meer heeft naar de boekhouding. U kunt leunen op mijn kennis van o.a. Promedico, Intramed, Twinfield, Vecozo, ION, E-boekhouden, Exact en SnelStart.
Ervaring met zorgverzekeraars
Dankzij mijn jarenlange ervaring met zorgverzekeraars en hun complexe regelgeving, geef ik u weer overzicht in de uitbetalingen van de zorgverzekeraars en breng ik snel structuur aan in uw declaratieverkeer. Ik sta voor duidelijke communicatie, gericht op oplossingen.
Patiëntenadministratie
Declaraties worden sneller uitbetaald bij een goede afstemming tussen patiënten administratie en financiële administratie. Hiaten zorgen anders voor problemen in het declaratieverkeer naar de zorgverzekeraar. Hierdoor loopt uw praktijk mogelijk omzet mis.
ION en het vergeten geld
Zorg ook voor een tijdige en correcte Inschrijving Op Naam (ION) van uw patiënten. Dan bent u ervan verzekerd dat het inschrijfgeld aan u toekomt. En niet overgemaakt wordt aan uw collega-huisarts. Een situatie die vaker voorkomt dan u denkt... een huisarts vergeet zijn patiënt aan te melden en loopt zo geld mis. Bovendien controleren zorgverzekeraars, voordat de declaratie wordt uitbetaald, of uw patiënt gekoppeld is aan uw praktijk. Een juiste ION zorgt voor soepel declaratieverkeer.
Declaraties zorgverzekeraars
Het opsporen van nog te ontvangen of nog te declareren omzet is mijn kracht.
Ik help u om het declaratieverkeer met de zorgverzekeraars te optimaliseren. U krijgt inzicht en overzicht, dankzij een bijgewerkte administratie.
Continue inkomensstroom
Tijdig en structureel declareren naar zorgverzekeraars zorgt voor een continue inkomensstroom. Het geeft overzicht. Eventuele afwijzingen in declaraties geven informatie waar en hoe de administratie te verbeteren is. Door dit tijdig te verwerken nemen de afwijzingen snel af. Dit verhoogt uw omzet.
Lastige voorwaarden
Zorgverzekeraars maken het u ook niet makkelijk: ze vragen de juiste codes, datums en correct ingevulde velden. Alleen de zorg die gecontracteerd is, mag worden gedeclareerd. Dit vraagt tijd en expertise. Kostbare tijd die u liever besteed aan uw patiënt. Met mijn kennis en ervaring zorg ik voor snelle en correcte afhandeling van declaraties.
Declaratie Tips
Zorgverzekeraars wijzen declaraties vaak af door zaken die u zelf kunt voorkomen. Doe uw voordeel met de volgende tips.
- Zorg ervoor dat u als zorgverlener correct gekoppeld bent aan het juiste contract. Let er op dat wijzigingen in contracten tijdig en correct zijn doorgevoerd.
- Check of wijzigingen van de preferente zorgverzekeraar op de juiste wijze zijn doorgegeven aan andere zorgverzekeraars. Zo voorkomt u onterecht afgewezen declaraties.
- Geef niet op. Onderzoek de afwijzing van de declaratie en corrigeer eventueel de gegevens in de patiënten administratie. Hierna kunt u de declaratie opnieuw indienen om geen omzet mis te lopen.
- Declareer tijdig. Als de declaratietermijn van 1 of 3 jaar voorbij is voor oude openstaande debiteuren, accepteert de zorgverzekeraar geen declaratie meer.
- Blijf alert. Afwijzingen van declaraties komen vaak voor omdat een onjuiste datum is ingevuld.
- Treed in contact met de verzekeraar. Deze verwerkt declaraties soms niet op ingediende volgorde. Bepaalde modules worden daarom afgewezen. De zorgverlener wordt zo de dupe van een fout van de zorgverzekeraar.
- Check of de patiënt wel verzekerd is, anders kan de zorg die u verleent niet meer gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.
Communicatie zorgverzekeraars
Ervaart u ook de bureaucratie van de zorgverzekeraars? Elk met zijn eigen regels…
Mijn contacten en jarenlange ervaring zorgen voor korte lijnen met de zorgverzekeraars. Hierdoor verloopt de communicatie soepel. En dat levert u tijdwinst op. En minder frustratie.
Oplossingsgericht
Ik kom op voor uw belangen en zoek door totdat uw vraag beantwoord is. Mijn insteek: duidelijke communicatie en gericht op oplossingen. Ook verzorg ik met plezier het voorbereidend werk voor de contracten met zorgverzekeraars. Bij vragen over declaratievoorwaarden, contracteren, Vecozo, ION en omzetplafonds, help ik u aan de juiste kennis en vaardigheden.
Financiële administratie
“Hoeveel geld krijg ik eigenlijk nog van de zorgverzekeraars?”
Uitbetalingen van zorgverzekeraars zijn soms een behoorlijke puzzel. Een bijgewerkte boekhouding geeft u overzicht en een antwoord op deze vraag.
Sturen op omzet of kosten
Ik ontzorg u graag door frequent uw inkomsten en uitgaven te verwerken in uw boekhoudpakket. Zo is er altijd overzicht. Samen sturen we vervolgens op omzet of het reduceren van kosten.
Facturatie naar patiënt/cliënt
Vindt u het lastig om (achterstallige) facturen te vorderen op uw patiënt? Door dit uit te besteden, voorkomt u dat uw persoonlijke relatie wordt verstoord door het zakelijke karakter van uw zorg. Zo heeft u meer tijd voor zorgverlening en de zekerheid dat de zorg die u levert, betaald wordt.
Persoonlijk
Met een persoonlijke benadering, handel ik het facturatieproces voor u af. In die tijd kunt u verder met zorg verlenen. Daar waar uw passie ligt.
Achterstanden wegwerken
Heeft u achterstand opgelopen in uw administratie door ziekte of drukte? Heeft u tijdelijk hulp nodig bij uw administratie? Ik help u graag.
U krijgt weer overzicht en een bijgewerkte administratie.
Rekenvoorbeeld huisartsenpraktijk
Een huisarts heeft mij om hulp gevraagd bij het wegwerken van achterstand in de debiteuren- en financiële administratie. In de praktijk, met een omvang van 2,5x de normpraktijk, bleken veel oude facturen nog steeds open te staan. Het financiële overzicht ontbrak.
Aanpak
Eerst is inzicht gecreëerd in de administratie. Door middel van Balans, Winst- en Verliesrekening en grootboekrekeningschema.
Vervolgens heb ik onderzocht welke van de openstaande declaraties nog inbaar waren en de redenen voor afwijzing door de zorgverzekeraars gecontroleerd. Op basis van mijn coulanceverzoeken werden eerder afgewezen declaraties alsnog in behandeling genomen. Dankzij mijn contacten werden de declaraties snel ingediend en uitbetaald. Ondanks dat veel zorgverzekeraars een indieningstermijn kennen van maximaal 3 jaar (sommige zelfs slechts 1 jaar!).
Resultaten
- De praktijk boekte in dat jaar een omzetstijging van 20%.
- De huisarts werkt nu met een declaratieplanning en heeft weer structuur en duidelijkheid.
- Alle bankmutaties zijn verwerkt en worden structureel bijgehouden.
- Openstaande declaraties tot 3 jaar oud, zijn alsnog uitbetaald door de zorgverzekeraars.
- De debiteuren administratie is actueel, de lijst “openstaande debiteuren” is opgeschoond.
- Onterecht afgewezen inschrijftarieven zijn alsnog toegekend, nadat ik ION correcties doorgevoerd heb.
- 99% van de gedeclareerde inschrijftarieven worden uitbetaald door de zorgverzekeraars.
Vertrouwen
Het is nogal een stap om (een deel van) uw financiën uit handen te geven.
Dat realiseer ik mij heel goed. Daarnaast is een klik belangrijk. Zoek iemand die bij u en uw praktijk past. Iemand die u vertrouwt en waar u graag mee samenwerkt.
Graag denk ik hierin met u mee.
Samenvattend
Mijn passie is er voor de zorgverlener, die teveel tijd en energie kwijt is aan de financiële en patiënten administratie.
Administratie
✓ U krijgt inzicht en overzicht, dankzij een bijgewerkte (patiënten) administratie.
✓ Een eenmalige controle van uw boekhouding laat u zien op welke punten u winst kunt behalen.
✓ Tijdelijke ondercapaciteit door ziekte of drukte wordt opgevangen.
✓ Meer tijd voor patiëntencontact/ spreekuur draaien, leidt tot een omzetstijging.
Declaratie
✓ Opsporen van nog te ontvangen/ nog te declareren omzet is mijn kracht.
✓ Structurele daling in het aantal afwijzingen van uw declaraties.
✓ Structuur in uw declaratieverkeer zorgt voor een continue inkomstenstroom.
✓ Met mijn kennis en ervaring zorg ik voor snelle en juiste afhandeling van declaraties.
Facturatie
✓ Met een persoonlijke benadering, handel ik facturatieprocessen voor u af.
✓ Zekerheid dat de zorg die u levert, betaald wordt.
Zorgverzekeraars
✓ Dankzij mijn kennis en ervaring weet ik de weg in de bureaucratie van de zorgverzekeraar.
✓ Ik kom op voor uw belangen en zoek door totdat uw vraag is beantwoord.
✓ Correcte en zorgvuldige afhandeling van de communicatie met zorgverzekeraars.
✓ Tijdsbesparing, waardoor u meer tijd heeft voor uw patiënten.
✓ Rust en focus op uw werk.